mandag 23. januar 2017

Fargepatruljen kommer!

Når man har 450 (minst!) farger å leke med kan det bli for mye for en stakkars sjel. Ei dame på fb-gruppa vår fortalte at det med 450 farger og fem farger i hver vott kunne bli 180 millioner forskjellige votteversjoner! FORSKJELLIGE! 

Derfor sender jeg, Ann, ut fargepatruljen hvis du trenger en hjelpende hånd? Her kommer jeg med tre forslag. 

1. Finn fram det du har av garn som du ønsker å bruke. Siden dette er så kalt Fair Isle-strikking trenger du en lys bakgrunn for mønsteret, og mønsteret skal da være i mørke toner. Eller omvendt - poenget er at mønsterbordene må skille fra bakgrunnen med en kontrast, og det er lettest med forskjellige toner.

I dette mønsteret gir det mening å ha to bakgrunnsfarger, den hvite som er helt bakerst og den mørke fargen bak hjulene som er lyse. Men ønsker du å bruke flere farger så bare bruk systemet med mørkt mot lyst eller lyst mot mørkt.


2. Paret i denne posten har jeg strikka i håndfarga garn fra Anne Skøyen; hun har farga på Ask fra Hillesvåg. Hun har noen hesper som er nok til et par votter, og som hun selger til 175 kr inkl. porto. Hvis du ønsker de vottene jeg har laget så ta kontakt med henne ved å sende en melding på facebook. Det er litt begrensa det hun har så det er "første mann til mølla"-prinsippet.
Du må holde hovedfargen sjøl, for eksempel hvit eller lysegrå i Ask, Finull, Pure Wool, Tove eller hvilke av de andre garnkvalitetene som vi strikker av i februar. 

Anne S sitt håndfarga garn

3. Lurer du på hvilke farger som passer sammen av det garnet du har? Finn et bilde eller tre og last det opp i Color Palette og se hvordan den bryter ned fargene i bildet i fargeforslag. 
For eksempel har jeg dette bildet som jeg liker. Jeg syns tonene sammen passer veldig bra. 


Jeg lasta opp bildet og fikk ut denne visninga som viser hvilke farger som fins i bildet. Så kan jeg gå til restegarnlageret mitt og plukke fem av de fargene - men jeg må bare passe på at tonene er som jeg nevnte i første avsnitt. 

Og den blei så fin at jeg kommer til å bruke det forslaget når jeg strikker vottene 450 farger sammen med deg i februar. 


Sånn blei mine fem farger. Alle er i forskjellig garn: Jamieson and Smith 2-ply Jumper Weight, Spindrift fra Jamieson's of Shetland (som er den lyse minten, det eneste garnet her som ikke er restegarn, men jeg hadde den i hvert fall i stashet mitt), Rauma Finull, Brooklyn Tweed Loft og 2-tråda fra Sjølingstad ullvarefabrikk. Da har jeg to lyse, selv om den lysegrønne kanskje går mot mellomfarga, én mellomtone og to mørke. 

Har du allerede mange av mønstrene til Vottelauget, og trenger forslag til vottepar som passer til restegarn? Nytt blogginnlegg kommer på torsdag. 
Lagre

2 kommentarer:

  1. Kjekt mønster. I en del av litteraturen om Fair Island går det frem at hver bakgrunnsfarge og forgrunnsfarge kan sjatteres fra lys til mørk, noe av det sammen som er gjort på genseren "Neste år i Lerwick". Man kan jo legge inn mange farger i bråtet også, så her er det plass til ennå flere farger pr vott.

    SvarSlett
  2. - det finnes flere bøker om dette på biblioteket, særlig Alice Starmore

    SvarSlett