onsdag 7. desember 2016

Lange sprang på Julevotten

For et par år siden kom jeg, Pinneguri, springende som en våryr kalv inn på strikkekafeen min og gledesstrålende ropte jeg ut blant de som hadde kommet:
- Jeg har oppdaget hvordan man kan strikke enkelt med to farger! 
- Åh? svarte de.
- Se her!
Og så viste jeg dem hvordan jeg holder den ene fargen over  trådene over pekefingeren og den andre over langefingeren. 
- Eh, sa de andre, det er jo sånn alle gjør det?
Ups! Og jeg som trodde jeg hadde oppdaga noe nytt. 

Men hvis du er sånn som meg, litt sein med å ta ting så kanskje du, kanskje NOEN, kan få litt hjelp i måten jeg gjør det på? 


Jeg holder begge fargene konsekvent på samme plass, og alltid den fargen jeg ønsker skal dominere innerst mot hjertet. Her kan jeg gå over og under og hente den røde, bunnfargen, og dermed binde fast den hvite på baksiden så det ikke blir så lange sprang. Jeg velger ofte 4 masker mellom hver tvinning, og aldri samme sted på omgangen over. 

På sånne korte omganger som dette slipper jeg begge fargene og tvinner hovedfargen manuelt, men ved lenge omganger og flere tvinninger har jeg en egen metode for også. Kanskje jeg skal vise den ved anledning engang? 


Den fargen jeg ønsker skal være dominerende holder jeg nærmest hjertet. Den tråden blir stort sett litt løsere, og det som er løsere står ut. Jeg veit det er endel diskusjoner rundt dette, men dette er min måte å gjøre det på. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar